Een andere wereld - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roos Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Een andere wereld - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roos Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Een andere wereld

Blijf op de hoogte en volg Roos

10 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Sorry sorry, het is alweer een tijdje geleden dat ik geschreven heb. Maar om eerlijk te zijn, Nederland voelt zo ongelovelijk ver weg. Het leven is hier compleet anders! De vrijwilligers werken hier bijvoorbeeld maar 3 dagdelen in de week en gaan in de weekend uit en maken tripjes.
Zo ben ik 2 weken geleden ook de jungle in geweest voor 4 dagen. Wat een beleving was dat zeg.

Smorgens werden we om 08.00 uur al bij de organisatie verwacht, uiteindelijk vertrokken we op z'n surinaams pas om 08.30. Na 2 uur gereden te hebben, gingen we verder over onverharde weg. Dit moesten we 2,5 uur volhouden tot we bij de boot aankwamen. Vervolgens hebben we 2 uur gevaren over de Marrowijnerivier. Wat een prachtig uitzicht heb je daar.
Eenmaal aangekomen op ons eiland konden de spullen uitpakken en heerlijk gaan zwemmen in de rivier. Tot zover een relax dagje, tot we naar bed gingen. Ik zou samen met Margreet en Nienke in de groepsaccomodatie slapen, nou dat was het wel. Helemaal vol met kakkerlakken!
Na een hoop gegil en gejammer zijn we toch maar in een hangmat gaan slapen, wat ook een ervaring apart is. Al die geluiden om je heen die je niet kan plaatsen, heel bijzonder!
De volgende dag zijn we met de tocht naar de Minavallen begonnen. Eerst een uurtje met de boot en dan 2,5 uur lopen door de dichtbegroeide jungle. Maar het was het waard. Een prachtige waterval met ijskoud water waar je in kon zwemmen. Uiteraard moesten we dezelfde weg ook weer terugnemen, gelukkig gaat de terugweg altijd sneller :) Terug op het eiland hebben we ons gewassen in de rivier, dit is hetzelfde water dat uit de douche komt. Weer zo'n rare gewaargewaarwording.
Savonds weer vroeg naar bed (de hangmat) gegaan om te slapen. Helaas werd dit bruut verstoord doordat mijn hangmat losschoot. Lag ik daar languit! Met dank aan een gids die geen hangmatten kon knopen...

Woensdagochtend zijn we naar het dorpje Loka Loka geweest. Daar hebben we de kapitein ontmoet, zij beslist over alle dingen die er in het dorp gebeuren. Ook hebben we de andere dorpsbewoners ontmoet en hun huisjes mogen bezichtigen.
Helaas moesten we al snel weg omdat onze bootsman schoolkinderen moest ophalen. Wij mochten met hem mee, we werden ook hartelijk ontvangen door de directrice. En mochten we een kijkje nemen in de klassen.
Smiddags zijn we nog bij de stroomversnelling geweest en mochten we kijken bij een boot die goud opgraaft uit de rivier. Dit vonden vooral de mannen van de boot erg leuk, haha!
Donderdag zijn we weer aan de lange reis naar Paramaribo begonnen.

De vrijdag daarna heb ik rustig aan gedaan en heb ik met een aantal meicen gezwommen bin het krasnapolski! Heerlijk :) Zaterdag zijn we naar de vlindertuin geweest, prachtige vlinders overal. En het dorpje Santigron, ook heel bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven.
Savonds hebben we ons geschminkt en zijn we halloween gaan vieren, gewoon op z'n surinaams een dag te laat.

Dinsdag had ik eindelijk mijn tweede dag bij de Annie creche. Helaas zijn de werkzaamheden die ik hier moest uitvoeren mij heel erg tegen gevallen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om bij een ander project te gaan werken. Omdat ik denk dat zij mijn hulp beter kunnen gebruiken. Morgen ga ik dus een kijkje nemen bij Claudia A. Uiteraard gaat het sponsorgeld voor de Annie creche mee naar Claucia A.
Diezelfde dag zijn trouwens mijn opa, oma en moeder aangekomen! De afgelopen week hebben we veelal samen gegeten en zijn zij overdag Paramaribo gaan verkennen. Zondag hebben zijn we naar 3 plantages geweest; plantage peperpot, nieuw amsterdam en marienburg. Bij de laatste werdt Borgoe gemaakt. Een rum die hier veelal wordt gedronken, uiteraard met cola.
P.s. nooit aan beginnen, na 3 slokken is het net limonade ;)

Liefs vanuit een bloedheet Paramaribo!

  • 11 November 2014 - 09:15

    Jana:

    Hoi Roos,

    Leuk om over je avonturen te lezen :) liefs Jana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Vrijwilligerswerk met Activity International

.......

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Claudia A

10 November 2014

Een andere wereld

25 Oktober 2014

De eerste week in Paramaribo

26 Augustus 2014

Voorbereidingen in volle gang!
Roos

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 6922

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 15 Januari 2015

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: